torsdag 27 maj 2010

Svenska A uppgift: spelrecensionanalys

Själv så är jag inte helt säker på om spel ska ha så djupa analyser eftersom jag fortfarande inte riktigt är säker på om att spel kan vara konst. 2005 sa filmkritikern Roger Ebert om att de inte kan det, genom att säga att även om de kan vara ”eleganta, underliggande, sofistikerade, utmanande och visuellt vackra”, så förhindrar dess natur den från att gå längre ifrån vad det är till konst. Jag vet inte helt om det är sant eller ej, men jag tror faktiskt att man kan se djupare in i det, men samtidigt jag tror inte att det ska skrivas i kultursidorna som om man precis hade läst en bok. Man kan säga att spelet säger något i dess utseende eller story, för det kan dem, men det som skrevs i DN, fick det att känna som vi snackar Nobel eller Pulitzer. De går inte in på den interaktiva sidan av det hela och den sidan är det som jag tror verkligen kan hindra det från att bli konst. Jag tycker att när man ska recensera ett spel måste också säga hur sånt som hur man styr, hur det har designats, hur grafiken är, hur det låter och hur kul det är. Jag tycker bara inte att man ska gräva så djupt in i interaktiv media eftersom det är mer av spelaren som kontrollerar det. Det är inget fel med att ha spel på kultursidan, men det behöver inte tas på så stort allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar